Revenim cu alte informații ce te-ar putea ajuta în evoluția firmei tale. Astfel, după ce ai înscris-o la Oficiul Național al Registrului Comerțului și ai conturat rațiunea ideii de afacere prin limbajul comun pentru descrierea, vizualizarea, evaluarea și schimbarea modelelor de afaceri, urmează un important document fără de care nicio afacere nu va avea succes: Planul de Afaceri.
Document foarte important al unei afaceri, “Business Plan”-ul trebuie realizat cât mai bine cu putință, deoarece reprezintă un mijloc excelent de îndrumare a activității afacerii, de la înființare și până la succesul afacerii. Îți prezentăm în continuare detalii despre componentele unui plan de afacere, plan care împreună cu BMC-ul pe care l-am prezentat anterior, te vor ajuta să ai succesul în afaceri, pe care ți-l dorești.
1. Introducere
Prima parte a planului, cuprinde numele afacerii, adresa acesteia, respectiv alte date de contact, natura afacerii și orice informații legate de acest subiect, care să anticipeze conținutul ce prezentat în plan.
2. Rezumatul Planului de Afacere
Această parte cuprinde rezumatul planului de afaceri. Sumarul executiv are rol de cunoaștere de ansamblu a planului de afaceri, deoarece este partea pe care se pune cel mai mare accent în abordarea ideii de afacere și trebuie să cuprindă toată informația planului prezentată succint.
Unică șansă de a capta atenția evaluatorului, cititorului în cauză, este de a prezenta fiecare aspect scurt și la subiect, cu scopul de a convinge cititorul de faptul că are în față o idee valoroasă de afacere. Cu toate acestea, există și greșeli frecvente ce se fac în momentul redactării planului de afaceri, de exemplu:
copierea titlurilor și a primului paragraf din fiecare capitol în parte: trebuie avut în vedere că mereu primele paragrafe ale capitolelor au rol introductiv ceea ce înseamnă că informația esențială nu se regăsește în partea copiată și plasată în rezumatul planului de afaceri.
realizarea unui rezumat executiv irelevant: în alte cazuri, se greșește în momentul conturării unui rezumat care nu are nicio legătură cu restul conținutului planului de afaceri.
Un aspect foarte important evidențiat în scrierea planului de afaceri, acest rezumat arată în mod transparent nivelul capacității de sinteză a viitorului/actualului antreprenor, definind printr-un conținut calitativ, atât planul de afaceri, cât și antreprenorul în sine.
3. Descrierea Afacerii
Această secvență cuprinde în continuare descrierea afacerii, un punct oportun în care să vorbim de echipa, antreprenori, resursele utilizate, respectiv modul de funcționare în prezent a afacerii. În caz că afacerea se află încă la stadiul de idee, este de ajutor să oferi o descriere a ideii de funcționare a afacerii, atunci când aceasta se va concretiza.
4. Planul Administrativ
Parte esențială, de interes, o reprezintă planul administrativ prin stabilirea organigramei, a deținătorilor companiei: acționari, administratori, etc., respectiv nivelul fiecăruia de decizie în activitatea firmei. În această etapă, se are în vedere și realizarea echipei de management, a structurii echipelor și ierarhizarea lor schematică, rolurile și responsabilitățile fiecăruia, dar și mecanismele de control ce duc la o funcționare optimă a companiei.
5. Producția / Serviciile Prestate
În această secțiune vei urmări detalierea domeniului de activitate specific companiei. O afacere poate presta servicii sau poate activa în domeniul producției, dar poate să aibă rol și de intermediere a acestora, respectiv de livrare/comercializare a produselor.
Se va surprinde activitatea companiei în domeniu, relația cu furnizorii, respectiv materia primă sau subansamblele utilizate în etapele productive. De asemenea, vei avea în vedere și tehnologia utilizată, fluxurile de lucru, și analiza productivității afacerii.
6. Analiza Pieței și a Concurenței
Această parte cuprinde o analiză scurtă a industriei și pieței în domeniul de activitate a afacerii. Astfel, se urmărește documentarea și analizarea în detaliu a concurenței și cotei de piață a acesteia.
Se are în vedere situația prezentă a pieței și tendințele sale de interes. Totodată, urmează o documentare asupra concurenței menite să descrie și analizeze concurenții majori de pe piață, competitori direcți ai afacerii, respectiv definirea segmentelor de clienți și obiceiurile / interesele acestora.
7. Planul de Marketing
În această secțiune, mixul de marketing este o componentă foarte importantă. Astfel, vom detalia cei 4P: produs, preț, plasare și promovare, respectiv se examinează activitatea companiei pe fiecare pilon în parte. Datele și informațiile din această secvență trebuie să fie cât mai transparente, clare și veridice, din surse credibile. Estimările și generalizările nu au un nivel ridicat de încredere, acest aspect marcând chiar o greșeală frecventă, în majoritatea cazurilor existând povești aproximative și generale relatate în această parte, spre deosebire de date exacte și verificabile -necesare.
Trebuie fixată o strategie, cu obiective precise. De asemenea, se vor stabili planuri de acțiune și se va corela această secvență cu planul financiar pentru concretizarea bugetelor. O greșeală frecventă este redată de stabilirea eronată a legăturii dintre planul financiar și cel de marketing.
Totul începe cu identificarea și examinarea pieței țintă, unde avem analiza SWOT: se vor evidenția oportunitățile și amenințările întâlnite în domeniul de activitate. Ulterior, se vor determina și punctele tari și slabe pentru realizarea analizei interne a organizației.
8. Planul Financiar
În acest capitol vorbim de previziuni cât mai realist elaborate, date numerice care sunt furnizate de antreprenor și parteneri-cheie. În lipsa lor, oricare încercare de realizare a planului financiar duce la un rezultat eronat și expectative defectuoase.
În această parte se decide structura cheltuielilor și a veniturilor prin realizarea cât mai veridică a unui exercițiu de bugetare. În această parte se cuprinde chiar și fluxul de numerar care va fi inclus în proiecțiile financiare, urmărindu-se contul de profit și pierdere, rezultând un bilanț cât mai realist. O companie, odată ajunsă pe pierdere, nu va mai rezista foarte mult pe piață, tocmai de aceea un aspect foarte important de luat în calcul în întocmirea unui plan financiar este estimarea pragului de break-even, aspect ce are influență asupra întregului plan de investiții și finanțare pentru a acumula destule puncte în evaluare.
9. Riscurile
Capitol bine delimitat de restul planului de afaceri, riscurile trebuie evaluate cât mai bine cu putință, constituind o potențială influență puternică asupra companiei. Necesită o documentare riguroasă pentru o redactare cât mai veridică. O greșeală frecventă apare încă din momentul începerii capitolului, deoarece majoritatea au tendința să neglijeze această parte, respectiv, uneori, dintr-o nerăbdare sau încredere mult prea mare a antreprenorilor, se ajunge la o supraestimare oarbă, ce îi determină pe întreprinzători să vadă demersul afacerii perfect, fără niciun risc. Sigur, drept antreprenor simți potențialele riscuri ale afacerii tale, dar este important să le ai clar în vedere, pentru a le putea aborda bine organizat și la nevoie, trece cu brio. Altă greșeală frecventă ar fi că acestea nu sunt avute mereu în atenție, drept pentru care mai apare inevitabil un risc în care antreprenorii ajung copleșiți de circumstanțele ostile.
De asemenea, odată cu riscurile, trebuie puse pe foaie și planuri de rezervă pentru înfruntarea lor. Acestea trebuie să apară cât mai concis în planul de afaceri. Prin completarea acestor riscuri în planul de afacere se urmăresc soluțiile pentru combaterea riscurilor potențiale, mai exact de a stabili durabilitatea afacerii, în funcție de gradul de risc al companiei.
10. Anexe
Elaborarea unui plan de afaceri duce la colectarea mai multor surse de informații pentru susținerea ideii de afacere, drept pentru care orice informație de interes poate fi integrată în plan. Acestea sunt incluse la final, sub forma unor anexe, și pot fi: referințe, studii de piață, copii după contracte de interes, liste de prețuri în urma unor cereri de ofertă și altele.
Așadar, un plan de afaceri este absolut necesar spre buna funcționare a companiei. Admitem importanța majoră în redactarea și examinarea veridicității informațiilor și a fiecărei componente. Pentru o evoluție continuă și optimă se recomandă ocolirea greșelilor frecvente, cel puțin a celor menționate anterior, sau chiar apelarea la servicii de consultanță în afaceri.
Dacă dorești mai multe informații despre consultanța în afaceri, trimite-ne un e-mail la contact@mhd-consulting.ro, sau sună-ne la +40 731 333833, pentru că mai avem câțiva ași în mânecă.
Spor în toate, Echipa MHD.
Creștem împreună!
Recent Comments