După cum am vorbit și în celelalte articole, un plan de afacere cuprinde mai multe etape de creație în ceea ce prevede o firmă. Tocmai de aceea una dintre cele mai importante etape ale modelului Business Model Canvas (BMC) prevede resursele cheie ale afacerii.

Pentru a trece de la idee la implementare, trebuie să ai în vedere parcurgerea fiecărei etape și să-ți planifici amănunțit fiecare detaliu pentru a evita potențialele obstacole. Astfel, în acest articol urmărim să-ți arătăm ce sunt resursele cheie, în ce constau acestea și de ce sunt importante pentru un plan de afacere.

Care sunt Resursele Cheie?

Indiferent de activitatea afacerii, sau de stadiul în care te afli, resursele cele mai importante de care ai nevoie pentru succesul afacerii tale sunt în principal resursele materiale, financiare, umane și informaționale. În mare parte, credința generală este că cele mai importante resurse pentru o afacere sunt cele financiare, însă în funcție de conjunctura în care se află afacerea ta, importanța resurselor se poate modifica.

În ceea ce prevede tipologia resurselor, acestea se clasifică după cum urmează:

Resursele Financiare

Se învârt în jurul drepturilor și obligațiilor economice ale unei persoane fizice sau juridice. Pentru implementarea unei idei de afaceri, există o serie de finanțări special deschise pentru firmele proaspăt deschise, dar și pentru cele ce au nevoie de o mână de ajutor prin prismă financiară.

Totul se rezumă la modul de folosire a mecanismelor, tehnicilor și instrumentelor de finanțare ce aduc mijloacele bănești la îndemâna fiecărui antreprenor spre realizarea activităților necesare întreprinderii. Astfel, finanțarea în sine este de două tipuri:

  • surse proprii: se folosește capitalul propriu, numită și autofinanțare prin reinvestire de profit, eventuale amortizări de capital, respectiv vânzare de active fixe;

  • alte surse: diverse împrumuturi contractate din anumite surse pe o perioadă determinată de timp (start-up nation, granturi de investiții sau capital de lucru, etc.), creșterea capitalului social prin majorarea sa, respectiv prin realizarea de acțiuni (în cazurile întreprinderilor de tip SA și SCA), ori colaborare reciprocă a asociaților din noi părți sociale (în cazul SRL);

În ceea ce prevede apelarea la alte surse, acestea se regăsesc sub mai multe categorii:

    • Finanțare pe Termen Scurt (aprox. 1 an), exemple de asemenea oportunități fiind creditele bancare pentru activitățile actuale, creditul comercial;

    • Finanțare pe Termen Mediu (5-7 ani) și pe Termen Lung (7+ ani), exemple de asemenea oportunități fiind creditele bancare pentru investiții sau cumpărări de active, respectiv optarea pentru leasing (închiriere de la producători sau instituții financiare, către afaceri care nu dispun de fonduri totale din sursă proprie, în vederea utilizării bunului și plata acestuia sub forma unor rate eșalonate pe o perioadă stabilită în prealabil).

Resursele Materiale

Resursele materiale sunt reprezentante de materia prima și de tehnologia cu ajutorul cărora afacerea lucrează, asupra cărora acționează și produce valoare adăugată pentru clienții potențiali. Câteva exemple de resurse materiale ar fi: materia primă de bază, care se va regăsi în produsul finit și materia primă auxiliară: care asistă în procesul de producție și se degradează în urma proceselor.

Ceea ce afacerea ta trebuie să facă cu mare atenție este asigurarea aprovizionării constante cu materia primă necesară, dar și asigurarea unui consum rațional al materiilor prime implicate în procesul de producție.

Resursele Umane

Sunt reprezentate de partenerii, persoanele cu care afacerea colaborează activ în derularea activităților și realizarea serviciilor și a produselor, ele constituind forța de muncă a întreprinderii. Partea activă din procesele de producție este ceea ce unește restul resurselor și le pune să lucreze împreună pentru crearea valorii adăugate. 

Din poziția ta de antreprenor, trebuie să intervii asupra resurselor umane pentru: a determina necesarul de angajați și planificarea organigramei; selecția angajaților și perfecționarea/calificarea acestora dar și motivarea și promovarea acestora.

Resursele Informaționale

 Informația și know-how-ul afacerii se numesc resurse informaționale, acestea sunt cunoștințele tale, ca antreprenor și ale echipei tale. Pe lângă acestea, orice informație tehnică pe care afacerea o deține, brevete, licențe sau alte analize și informații economice, financiare, ori juridice pe care compania le deține sunt clasificate drept resurse informaționale.

Concluzia: Odată cu planificarea promptă a resurselor cheie, poți fii sigur că ideea ta de afacere este cu un pas înainte spre succesul de implementare. Nu uita că fiecare pilon al modelului de afacere are importanța lui în derularea afacerii. Fără resurse, nu există afacere, fiind în sine laitmotivul activității acesteia.


Te așteptăm la o consultație de afaceri dacă dorești mai multe informații despre serviciul și pachetele noastre de consultanță în afaceri.
Trimite-ne un e-mail la contact@mhd-consulting.ro, sau sună-ne la +40-731-333833, pentru că mai avem câțiva ași în mânecă.

Spor în toate,
Echipa MHD.

Înscrie-te la Newsletter

Abonează-te pentru a fi la curent cu toate noutățile și activitățile noastre!

Promitem că nu îți vom face spam.

You have Successfully Subscribed!

Dă un share!

Distribuie articolul prietenilor tăi. Informația ar putea fi utilă și altcuiva!

Acest website foloseste atât cookie-uri proprii, cât şi de la terţi, pentru a furniza vizitatorilor o experienţă mult mai bună de navigare şi servicii adaptate nevoilor şi interesului fiecăruia. Continuarea navigării acestui website presupune acceptarea automată a acestor termeni!
Am înțeles.