In cadrul articolului de astazi vom aborda domeniul TIC pentru ca acesta se regaseste in toate functiuniile societatii din zilele noastre, este domeniul cu cea mai rapida dezvoltare, respectiv cu potentialul financiar cel mai mare. Vom trata nevoia digitalizarii afacerii in contextul comunicarii in afaceri si cel al industrializarii  4.0.

Elementele componente ale TIC (Tehnologia Informatiei si Comunicatiilor).

Cantitatea de informatii care exista in lume se dubleaza la aproxiativ 5 ani la fel ca si volumul de stocare al acesteia. Viteza de procesare a informatiei creste continuu, de la an la an, ajungandu-se azi la viteze de peste 4,6 GHz. Incet dat sigur, munca fizica este inlocuita de munca intelectuala, societatea este intr-o continua ascesiune informationala, fapt pentru care utilizarea TIC este tot mai prezenta si de nelipsit in societatea zileleor noastre. Utilizarea TIC reduce timpii alocati mobilitatii, astfel ca unele activitati cum ar fi: cumparaturi, plati diverse, finantari, comunicare, s.a., au ajuns a se putea face si de acasa, scutind timp si costuri de deplasare. In plus schimbul de informatii din mediul virual este foarte apreciat de catre societate, fara calculator serviciul research (cercetare bazata pe calculatoare, documentare, schimb de informatii in mediul virtual), e-Culture (carti, biblioteci, muzee virtuale), e-Learning (sistem educational computerizat) nu ar putea fi accesate.

Calculatorul este o masina ce prelucreaza informatiile primite (date de intrare) in mod automat, pe baza unu program (lista de instructiuni),iar cu executarea mai multor operatii elaboreaza un rezultat.

Aplicatii software reprezita diferite programe, acestea pot fi programe de prelucrare si software de aplicatii.

Retele de calculatoare sunt formate dintr-un ansamblu de calculatoare conectate intre ele care fac schimburi de date si folosesc in comun resursele retelei.

Posta electronica (e-mail) este utilizata pentru transmiterea de mesaje intre utilizatori.

Copyright  este folosit la instalarea unei aplicatii software pe calculator, astfel ca este importat de cunoscut tipul de licenta a respectivei aplicatii si provenienta ei.

Un software poate fi cumparat in varianta completa de la producator sau dealer autorizat, poate fi descarcat contra unei taxe de pe site-ul producatorului sau in versiune de testare, de obicei gratuita. Navigarea web (internetul) a schimbat radical modul de comunicare intre oameni, atat in domeniul afacerilor cat si in cel privat, internetul reprezinta o imensa retea de calculatoare, intreconectate.

 

Importanta utilizarii TIC in dezvoltarea afacerilor

Rolul tehnologiilor moderne informaționale și comunicaționale în afaceri este dat de executia in sine a tuturor activitatiilor din cadru afacerii. Tehnologia informatiei in cadrul afacerii se bazeaza pe transmitere cat mai clara a informatiei, respectiv pe prelucrarea corecta si rapida a acesteia. Importanta tehnologiei TIC in zilele noastre este vitala in cadrul oricarui departament, rezultatele sunt vizibile in competitivitatea crescuta a afacerii in piata pe care aceasta activeaza, astfel ca vom trata pe scurt utilizare TIC la nivel  comunicațional cat si in procesul de executie tehnica a produsului/serviciului/lucrariilor.

Organizațiile de afaceri de astăzi operează într-un mediu extrem de complex, dinamic și competitiv, astfel ca procesul de comunicare dintre ele reprezintă o parte importantă din operațiile de afaceri moderne. Utilizarea tehnologiilor moderne (informaționale și comunicaționale) este integrată în domeniul de aplicare al activităților și interacțiunea dintre agenții economici și relațiile cu mediul său.

Procesul comunicational este foarte important in cadrul afacerii, astfel ca utilizarea TIC constituie unul din cele mai importante elemente, fapt ce duce comunicarea in afaceri din zilele noastre la un nivel mult superior. Indiferent de gradul de utilizare a tehnologiilor moderne comunicaționale, importanța abilităților de comunicare necesare, este un factor important si de succes, în domenii, precum negocierile comerciale cu organizațiile partenere, comunicarea cu angajații, acționarii, reprezentanții autorităților de stat sau autorităților municipale, gestionarea sistemelor de productie, executia proceselor la nivel departamental (executiv, juridic, finaciar, economic, tehnnic, resurse umane, marketing, s.a.)

Importanța unei comunicări eficiente în businessul modern cuprinde diverse arii de activitate ale organizației date, cum ar fi: transmiterea ideilor și a părerilor; convingere eficientă a angajaților;  elaborarea si transmiterea strategiilor de bază sau a politicii firmei; rezolvarea situațiilor de criză; posibilitatea de a pune în aplicare o gândire rapidă și promptă în procesul de luare a deciziilor; accesul, în timp util la informații; dezvăluirea și rezolvarea problemelor apărute; stabilirea măsurilor necesare pentru a depăși greutățile și dificultățile întâmpinate; punerea în aplicare a funcțiilor de manageri (planificarea, organizarea, motivarea sau exercitarea controlului asupra activităților desfășurate); comunicarea eficientă în organizație;  realizarea eficienta a rezultatelor; motivații mai bune pentru angajați; creare a unui climat plăcut în cadrul firmei; depistarea modalităților corecte de motivare a personalului; respectarea opiniilor personalului. Determinarea nevoilor de bază ale angajaților sunt direct legate cu abilitățile managerilor de a realiza o comunicare de succes și de analiza corectă a feedback-ului dat de angajați.

 

Revolutia industriala 4.0. Indiferent tipul afacerii in sine si al rezultatului, (productie/servicii/lucrari), inovatia tehnologica este esentiala pentru viitorul oricarei afaceri de succes. Industria 4.0 reprezinta noul val in evolutia tehnologica a productiei, impulsionand tot mai multe companii sa raspunda noilor standarde stabilite de o piata aflata intr-o continua schimbare, prin transformarea unitatilor de productie in “fabrici inteligente”. Acest aspect presupune utilizarea de soft-uri care permit integrarea CNC (Computer Numerical Control), folosirea de tehnologii de tip IoT, Big Data & Analytics si interconectarea sistemelor utilizate in fabrici. Adaptarea intregului ciclu din productie la era digitala a tehnologiei industriale va face delimitarea intre afacerile care doresc sa ramana relevante in contextul economic actual si companiile care fac eforturi majore doar pentru a supravietui. Digitalizarea productiei ii aduce pe manufacturieri intr-o zona de competitivitate ridicata datorita transformarii fabricilor in unitati conectate si auto-organizate. Astfel de centre de productie prezinta o eficienta crescuta prin fabricarea produselor intr-un timp mai scurt si la costuri reduse, ceea ce determina automat si un profit mai ridicat.

Industrializarea 4.0 reprezinta a patra revolutie industriala definita de sisteme cyber-fizice, de IoT (Internet of Things)cloud si AI (Inteligenta Artificiala). In cazul companiilor de productie, Industrializarea 4.0 presupune o transformare majora a intregii productii prin unificarea tehnologiilor digitale si a internetului cu industria conventionala. Astfel ca la baza automatizarii productiei si interconectarii proceselor acesteia se afla un sistem integrat de echipamente, masini, angajati, dispozitive mobile si sisteme IT, toate acestea fiind capabile sa comunice intre ele atat in interiorul, cat si in exteriorul fabricii. Utilizarea de capabilitati avansate de fabricatie si mijloace IT pe tot parcursul proceselor de productie, le aduce companiilor producatoare 4 avantaje majore:

Timp – introducerea datelor si planificarea operatiunilor se realizeaza automat, angajatii devin mai productivi intr-un sistem optimizat, iar comenzile sunt livrate mai repede.

Cost – datele sunt precise si prezentate in contextul si formatul potrivit, rezultand decizii informate si bine documentate si o mai buna planificare a costurilor si veniturilor.

Flexibilitate – orice schimbare poate fi adoptata cu usurinta datorita unor sisteme flexibile deschise catre noi oportunitati ce permit optimizarea proceselor pe baza analizei datelor.

Integrare – procesul de productie se deruleaza cu un numar redus de intreruperi, urmare a integrarii sistemelor folosite cu resursele din fabrica (angajati, masini, echipamente), facand posibila dezvoltarea simultana a produsului si a procesului de fabricatie.

 

Digitalizarea – moft sau necesitate?

Investitiile in sisteme pentru digitalizarea afacerii sunt esentiale daca doresti ca afacerea ta sa isi pastreze pozitia intr-un mediu cu o competitivitate din ce in ce mai ridicata. Digitalizarea face posibila optimizarea tuturor activitatilor si etapelor din ciclul de dezvoltare al firmei tale, prin digitalizarea operatiunilor din firma, se imbunatateste pozitia afacerii in piata. Datele statistice arata ca 24% dintre companiile din Romania au inteles relevanta digitalizarii si au creat o infrastructura tehnologica adecvata. Factorii de decizie din cadrul unor astfel de business-uri au o directie strategica bine pusa la punct pentru transformarea digitala, implementand solutii software adaptate nevoilor lor. Astfel, e de inteles faptul ca afacerile care nu tin pasul in acest domeniu, nu vor putea concura cu afaceri  care au decis sa utilizeze TIC cu ajutorul carora reduc costurile si timpul dedicat executiei, in timp ce eficienta, calitatea si profitul inregistreaza cresteri.

Tranzitia de la modul clasic de lucru spre digitalizare se face prin implementarea unui sistem complet pentru managementul afacerii ERP (Enterprise Resource Planning / Planificarea Resurselor Intreprinderii), axat pe nevoile afacerii tale este unul dintre cei mai importanti pasi spre crearea si setarea propriei afaceri inteligente.

Motivele pentru care trebuie sa investesti in afacerea ta sunt urmatoarele:

Digitalizare – ofera acces la date in timp real. Solutia software potrivita face posibila digitalizarea informatiei si transmiterea rapida a acesteia catre intregul lant de productie, fie ca vorbim de proceduri, schite tehnice, instructiuni, liste pentru materiale sau alte date esentiale business-ului tau.

Mobilitate – conecteaza operatorii la sistemele informatice din fabrica destinate gestionarii tuturor proceselor din cadrul afacerii, echipandu-i cu PC-uri, tablete, smartphone-uri pentru a fi in permanenta online.

Automatizare – organizeaza toate procesele din cadrul companiei si face interconectarea lor, chiar si a utilajelor, masinilor, echipamentelor si dispozitivelor din fabrica si conectarea tuturor acestor resurse la solutiile informatice din afara unitatilor de productie: sisteme de gestiune si management al stocurilor.

Informatizarea fabricii – utilizeaza un sistem informatic care sa integreze atat resursele din fabrica (masini, echipamente, angajati etc), cat si procesele de executie (controlul productiei, asigurarea calitatii, managementul materialelor, controlul proceselor, mentenanta utilajelor, interfatarea cu masinile de productie).

 

Speram ca acum aveti destule motive sa aplicati pentru finantare pe programul special creat “Digitalizarii IMM-urilor”!

 

Sa aveti incredere in voi!

 

19.04.2021

 

Să aveți încredere în voi!

Copyright © MHD Consulting

Înscrie-te la Newsletter

Abonează-te pentru a fi la curent cu toate noutățile și activitățile noastre!

Promitem că nu îți vom face spam.

You have Successfully Subscribed!

Dă un share!

Distribuie articolul prietenilor tăi. Informația ar putea fi utilă și altcuiva!

Acest website foloseste atât cookie-uri proprii, cât şi de la terţi, pentru a furniza vizitatorilor o experienţă mult mai bună de navigare şi servicii adaptate nevoilor şi interesului fiecăruia. Continuarea navigării acestui website presupune acceptarea automată a acestor termeni!
Am înțeles.