Oug 130/31.07.2020 are ca și obiectiv acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operațional Competitivitate 2014-2020, în contextul crizei provocate de COVID-19, pentru o anumită categorie de beneficiari a căror activitate a fost afectată de răspândirea virusului COVID-19 sau a căror activitate a fost interzisă prin ordonanțe militare pe perioada stării de urgență sau îngrădite pe perioada stării de alertă. Formele de sprijin din fonduri externe nerambursabile sunt:
- microgranturi acordate din fonduri externe nerambursabile sub formă de sumă forfetară;
- granturi pentru capital de lucru acordate sub formă de sumă forfetară și în procent din cifra de afaceri;
- granturi pentru investiții productive acordate din fonduri externe nerambursabile în baza evaluării proiectului de investiții depus.
Beneficiari sprijinului sunt întreprinderile mici și mijlocii, IMM-uri, precum și o anumită parte din persoanele fizice autorizate, cabinetele medicale individuale.
OUG 130 din 31.07.2020 a fost publicată în 06.08. 2020 în MO nr. 705 în forma inițială urmand cadrul legal spre un proiect de lege în senat și mai apoi o lege elaborată de camera deputaților, aprobată în parlament și promulgată de președinte.
OUG 130/2020 la senat i-a forma de proiect legislativ, legea 220/29.10.2020 publicată în MO nr. 1011/30.10.2020, și urmează procedura de modificare și aprobare a acesteia de către camera deputaților.
Prin decretul nr.814/29-10-2020, președintele aprobă legea 220/29.10.2020 privind aprobarea OUG 130/2020 privind sprijinul financiar acordat din fonduri externe nerambursabile în contextul crizei COVID-19.
Primul semn al “bâlbei” politice e modul rapid de elaborare a OUG 130/2020, fără a avea o analiză detaliată a sectoarelor afectate cel mai puternic de măsurile impuse de guvern pentru limitarea răspândirii COVID-19, nota de fundamentare omite parte din aceste sectoare de activitate, iar în schimb altele sunt favorizate, chiar dacă activitatea nu a fost întreruptă și nici măcar restricționată/limitată. Consecințele slabei fundamentări a ordonanței fac ca o parte destul de importantă din sectoarele afectate de pandemie și o anumită categorie de beneficiari (PFA, II, IF) să fie excluse de la finanțare. Un alt element care arată modul superficial de tratare al acestei probleme este însăși grila de evaluare a proiectelor, una sumară, ce nu poate să facă diferențierea pe baza gradului de afectare datorat măsurilor impuse de guvern.
În senat, OUG 130/2020 ia forma de proiect de lege, astfel ca aceasta este îmbunătățită, în principal la granturile pentru investiții, acolo unde se extinde aria codurilor CAEN ce pot fi sustinute financiar din aceste fonduri, respective se modifica grila de evaluare a proiectelor. Noua grila de evaluare este mult imbunatatita, creand astfel un mod mult mai bun de-a susține acele sectoare și companii care au suferit cele mai mari pierderi și care au cea mai mare nevoie de susținere.
Prin OUG 174/ 14.10 2020, publicată în MO nr. 954 din 16.10.2020, guvernul modifică OUG 130/2020, dar fără a ține cont de modificările acesteia, mai exact de proiectul de lege 220/2020 de la senat, proiect ce obține toate avizele necesare transformării în lege.
Procedura de derulare a finanțării este stabilită de către ministrul economiei de la acea vreme, dl. Virgil Popescu, fără a se ține cont de legea 220/2020, motivând decizia:
„Noi vom merge mai departe și intenționez să deschid aplicațiile la Măsura 3 în prima parte a lunii noiembrie, în baza reglementărilor în vigoare (OUG 130/2020, modificată prin OUG 174 – n.r.). Antreprenorii nu așteaptă răspunsul de la Comisia Europeană pentru modificarea schemei și vom da drumul așa cum este acum. Dacă îmi răspunde Comisia Europeană peste vreo două luni, ce fac, oamenii care așteaptă ce fac?”,
respectiv
„Nu putem aplica acum legea, pentru că este o schemă de ajutor de stat și aceasta trebuie notificată la Comisia Europeană și aprobată de către Bruxelles. În caz contrar, Comisia ne va obliga să recuperăm ajutorul de stat de la oameni și nu vrem să ajungem acolo. Ministerul Fondurilor Europene va notifica schema la Bruxelles. Apoi, pe noua lege, după ce va aproba Comisia Europeană modificările la schema de ajutor de stat, vom mai lansa un apel, pentru că vor veni fondurile europene de reziliență. De asta nu-mi fac griji. Toată lumea trebuie să fie calmă” .
Procedura de derulare își urmează cursul așa cum a fost stabilit, numai ca între timp au loc alegeri parlamentare, structura politică se schimbă, se numește un alt guvern, un alt ministru al economiei, care după finalul închiderea aplicației de încărcare al proiectelor face unele declarații ce nu sunt tocmai potrivite,
„Am propus premierului un curs de acțiune. Eu nu am de gând să finanțez apartamente din proiecte europene. Nu este greu să se prevadă în proiect că investiția imobiliară este spațiu comercial, deși este un apartament. Voi continua aceste măsuri și le voi duce la bun sfârșit, dar finanțarea imobiliarelor este exclusă”, creand suspiciuni de fraudă la depunerea proiectelor pe masura M3.
În data de 18.02.2021 ministrul în funcție depune la DNA o plangere penală privind suspiciune de fraudă în legătură cu masura M3, granturi pentru investiții.
La momentul depunerii plangerii penale la DNA toate activitățile de derulare a acestei măsuri de sprijin au fost suspendate, activitățile de evaluare sunt oprite până la finalizarea anchetei.
Din activitatea ministrului economiei se poate vedea cu usurinta stăruința lui de a crea un precedent în finanțări nerambursabile, acesta a declarat Luni într-un interviu acordat Economedia ca Masura 3 se va relua de la zero, cei deja înscriși și care au fost prinși în bugetul pus la dispoziție vor trebuie sa aplice din nou dacă vor sa beneficieze de fonduri pentru investiții, „În momentul acesta discutăm în coaliție reluarea acestei M3, să fie făcută pe baze corecte, fără proiecte imobiliare”.
După cum se pare se va ține cont de lege 220/2020 în care codurile CAEN sunt extinse iar grila de evaluare este una mult mai bună decât cea din oug 174/2020.
Partea mai puțin buna a acestui joc politic e legată de faptul că procedural se pierde foarte mult timp, timp în care unele companii nu mai pot fi salvate de la faliment.
Modificările trebuiesc notificate și aprobate de Comisia Europeană, un alt timp destul de important ce se pierde.
Ceea ce da cel mai prost din toata aceasta “nepricepere”, e lipsa de maturitate politică, faptul ca politicul continua sa intretina și chiar să crească neîncrederea și lipsa de maturitate a clasei politice, motiv pentru care întreaga societate e bulversată, mediul de afaceri nu poate să-și stabilească strategia de dezvoltare pe termen mediu și lung, toate acestea avand repercusiuni în dezvoltarea economică a întregii societăți.
Un lucru făcut și mai puțin bine, dar la timpul potrivit e mult mai bun decat un lucru bun făcut prea tarziu.
Toate acestea vin tocmai acum cand avem în față un nou exercițiu financiar (2021-2027) care nu este pregătit nici măcar la nivelul UE (a se vedea PAC) și în plus o sursă nouă de finanțare nerambursabilă, PNRR, care pare a fi o altă piatră de hotar pentru clasa politică, în sensul că și acesta s-a modificat, și tot în defavoarea mediului de afaceri, dar asta o vom trata într-un articol viitor.
Să aveți încredere în voi!
Contact
Telefon
0731 333 833 - Ilina Sîrbu, coaching
0744 378 549 - Nicolae Căluțiu, consultanță fonduri
Adresă
Strada Iacob Bologa, nr. 1, Sibiu, România
Recent Comments