Știm cu toții că un SRL este o societate cu răspundere limitată și poate cuprinde grupuri largi de angajați, iar PFA-urile sunt adesea întreprinderi pentru o singură persoană, care este și administratorul firmei, ori un număr mult mai mic de angajați. Însă foarte rar ne gândim și la a înființa un IF, ceea ce este întreprinderea familială.
Afacerea de familie reprezintă un domeniu interdisciplinar dedicat studierii problemelor structurale și de tranziție ale firmelor de familie. Adesea văzute drept societăți de diferite dimensiuni controlate de unul sau mai mulți proprietari legați de relații de familie sau alianțe solide, recentele evoluții teoretice și esențiale au cristalizat o viziune cu două tăișuri a firmei de familie, care include atât aspectele pozitive, cât și negative ale controlului familial. Precum în majoritatea domeniilor manageriale, căutarea simultană a rigorii și relevanței ar trebui să domine agenda academică în următorii câțiva ani.
Supraviețuirea Afacerii de Familie
Afacerile familiale au fost reevaluate și achitate de verdictul lui Chandler de a fi în general inferioare firmelor de conducere și incapabile să culeagă economii de scară în domeniul de activitate. De fapt, acestea sunt tipul dominant de afaceri în majoritatea țărilor. Membrii familiei sunt adesea conduși de motive dincolo de câștigul financiar pe termen scurt și mobilizează calități, precum: loialitatea, motivația intrinsecă, recompensa emoțională și angajamentul pe termen lung. Aceste constatări au fost date indirect crezare de scandalurile corporative din anii 1990 și 2000, care au dat o lovitură severă credinței în potențialul și integritatea managerilor.
Dezbaterea presupune, în general, o dihotomie rigidă între întreprinderile familiale și cele manageriale, dar există, de fapt, o gamă largă de forme hibride de guvernanță. Literatura recentă, subliniind varietatea, mai degrabă decât căile generale de dezvoltare, lasă impresia că firmele de familie, odată ce au ajuns la o anumită dimensiune, complexitate și vârstă, sunt susceptibile de a include expertiză managerială externă și, după o fază de guvernanță hibridă, începe retragerea familiei.
Lucruri interesante despre Întreprinderile Familiale
- Întreprinderile de familie sunt predominante în întreaga lume și contribuie la creșterea economică generală. Statisticile arată că afacerile familiale sunt predominante în întreaga lume (López de Silanes, La Porta, & Shleifer, 1999), respectiv contribuie cel mai mult la creșterea economiilor mondiale;
- Modelul clusterului ajută la captarea evoluției afacerii de familie de-a lungul timpului. În mod tradițional, afacerile familiale sunt descrise drept fiind constitutive a trei cercuri suprapuse: (1) familia, (2) afacerea și (3) proprietatea (Gersick, Davis, McCollom Hampton, & Lansberg, 1997; Tagiuri & Davis, 1996);
- Afacerile de familie implică atât perspective financiare, cât și perspective de bogăție socio-emoțională. Spre deosebire de afacerile non-familiale, orientate în principal spre crearea de bogăție financiară, întreprinderile familiale tind să includă și aspecte legate de bogăția socio-emoțională în obiectivele lor. Studii recente arată că întreprinderile de familie pot căuta bogăție socio-emoțională (SEW), chiar și atunci când, în unele cazuri, averea financiară este compromisă (Gomez-Mejia, Haynes, Nunez-Nickel, Jacobson, & Moyano-Fuentes, 2007);
- Afacerile de familie nu sunt un grup omogen din punct de vedere emoțional. Afacerile de familie au fost mult timp privite ca un grup omogen de organizații puternic conduse de emoțiile generate de sistemul familial. Cercetări recente arată că emoțiile există atât în sistemele de familie, cât și în cele de afaceri, care curg de la un sistem la altul și cu impact reciproc asupra rezultatelor sistemelor;
- Relațiile de familie sunt cheia sustenabilității întreprinderilor de acest fel. Acestea nu sunt constante, dar evoluează în timp, pe măsură ce afacerea de familie trece de la stadiul de proprietate al fondatorului, la un parteneriat între frați, și apoi la stadiul de proprietate al unui consorțiu de verișori. Cercetările arată că coeziunea și adaptabilitatea familiei, reprezentând calitatea relațiilor de familie, tind să slăbească în timp (Labaki, 2011);
Dacă dorești mai multe informații, ori o programare la o sesiune de consultanță în afaceri, trimite-ne un e-mail la contact@mhd-consulting.ro, sau programează-te direct în platforma digitală, pentru că mai avem câțiva ași în mânecă.
Spor în toate și o zi de 10.
Echipa MHD.
Recent Comments